3 Ocak 2014 Cuma

SİNOP MANTISI

    Haftasonu ne yemek yapsak Ezgi? Mantı?!?!
    Benim sevgili eşim Sinoplu, Sinop'un en meşhur yemeği mantı. Ben mantıdan nefret ederim (ederdim)!
    Sinop mantısıyla tanışma hikayemi anlatayım önce size; şimdiki eşim o zamanki sevgilim bana memleketinin en meşhur yemeğinin mantı olduğunu söylediğinde karşı çıktım, mantı dediğin Kayseri'nindir ve öyle kalacaktır ve ben o mantıyı asla sevmeyeceğimdir ((: Mantı bana göre haşlanmış hamurdan başka bişey değildir yapımı da tam bir işkencedir. Ben can hıraş bunu savunurken sevgilim bir de "cevizli mantı" diye bişey anlatıp duruyor benim midem iyice ağzıma geliyor. "Cevizli mantı mı olurmuş", meğer pek de güzel olurmuş (: Neyse biz mantının olurunu ve aidiyetini tartışaduralım müstakbel kayınvalidem beni yemeğe davet etti, sevgilim baştan uyarmış; "aman ha anne mantı yapmaz Ezgi hiç sevmez!", sevgili kayınvalidem şaşırmış "mantı sevilmez mi!", haklıymış Sinop mantısı sevilmez mi ((: Elimde tatlım gittim, masaya oturduk ortada iki kayık tabakta mantı duruyor ama bu mantı benim bildiğim mantılardan değil; birinin üzeri sarımsaklı yoğurt kaplı ve bolca kızgın tereyağına bulanmış (tamam bu benim bildiğim mantı) ama diğeri?!?! sade mantının üzeri ceviz kırığı kaplı ve diğeri gibi bolca tereyağına bulanmış durumda, "Allahım" diyorum "bu neeeee", "mantı yeterince ağır bi yemek değilmiş gibi bir de ceviz bezeli". Tabii bütün bu cümleler içimde can buluyor, dışarı vurumu gülümseme (((: Kayınvalidem ince kadın (: "sevmezmişsin ama bir de bizim mantımızı dene istedim, tadına bak eğer yiyemezsen taze fasülye sevdiğini öğrendim, o da var". Bu cümlenin üzerine baldıran zehri olsa yenmez mi (: aldım birer servis kaşığı tabağıma, o da ne; bildiğin tortollini ((: yani içinin tadını alıyorsun, sadece haşlanmış hamur yemiyorsun. Bayıldım, sonra yapmasını da öğrendim. Klasik Kayseri mantısından çok daha kolay ve çok daha lezzetli (: Sinoplularda bir İtalyanlık var mıdır bilemiyorum ama mantılarının aynı lezzette olduğunun garantisini verebilirim. Tortollini genelde domuz eti ya da peynirle yapılır, Sinop mantısının içi de ya dana etiyle ya da süzme yoğurtla yapılır. Var var, Sinoplular'da bir İtalyanlık söz konusu ((((:

Hamur Malzemeleri:
  • 750 gr un
  • 4 yumurta
  • tuz
  • ılık su
İç Malzemeleri:
  • 400 gr az yağlı dana kıyma
  • 1 büyük kuru soğan (çok ince doğranmış)
  • tuz/karabiber
Süzme Yoğurtlu İç Malzemeleri:
  • 400 gr süzme yoğurt
  • tuz
  • 1 tepeleme çorba kaşığı kuru nane
     Mantı lezzetini hamurundaki bol yumurtadan alıyor, taze makarna tadı veriyor ona, bu mantıyı İtalyan'laştıran da bence bu (: bi ara da su yerine sütle denicem bakalım o zaman nasıl olacak (:
     Unu havuz haline getirip içine yumurtaları kırın, tuzu serpip ılık suyu yavaş yavaş ekleyin. Hamuru tek elinizle karıştırarak kıvama gelince yoğurmaya başlayın. Hamur açılabilecek kıvama geldiğinde dinlenmeye bırakın ve içi hazırlayın. Ben etli iç kullanmayı tercih ediyorum. Yoğurtlu harç kullanacak olursanız haşladıktan sonra sadece tereyağı dökün ve sade servis yapın.
     İç malzemlerini karıştırıp bir iki dakika yoğurun.
    Dinlenen hamurdan açabileceğiniz boyutta bezeler oluşturun, unladığınız tezgahın üzerinde açın. 3x3 santimlik kareler kesin, iç harçtan birer dolu çay kaşığı hamur karelerinin ortasına koyun, hamur karesinin çaprazlama uçlarından birleştirip önce bir üçgen elde edin ve daha sonra üçgenin alt iki ucunu birbirlerine yapıştırarak şapka biçimi elde edin, oluşan şekil tortolliniye benzeyecek, umarım yukarıda eklediğim fotoğraf yol gösterici olmuştur. Eğer yoğurtlu harç kullanacaksanız kapama işlemini üçgen halde bırakın.
     Bütün hamur bittikten sonra büyük boy tencerede bol su kaynatın, kaynayan suya bir çorba kaşığı kadar tuz atın ve mantıları haşlayın, mantıların tamamı suyun yüzüne çıktığında haşlanmış demektir.
     Haşlanan mantıları iki ayrı servis tabağına alın, birinin üzerini sarımsaklı yoğurtla diğerinin üzerini orta boyda kırılmış cevizle kaplayın ve üzerlerine bol tereyağ gezdirip sıcak servis yapın.




    AFİYET OLSUN (:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder