27 Aralık 2013 Cuma

LAZANYA

    Sevmeyen var mı acabaaaaaaa ((((((:
Evvet meşakkatli bir yemekle daha sizlerleyimmmmm ((((: Yılbaşı sofrasına daha çok yakışacak bir yemek söyleyin bana (((: Dün sabah bolonez soslu makarna yapmak için buzluktan kıyma çıkardım, orijinal bolonez sos tarifinde şarapla pişirim ve basel var, şarap tamam ama bizim fesleğenle boleneze konan basel arasında dağlar kadar fark var çözüm ararken yıllardır lazanya yapmadığımı hatırladım. İşten biraz erken çıkarsam gerekli malzemeleri tedarik edip yemeğe yetiştirebilirim diye düşündüm ve olaylar böyle gelişti (((:
    Dört kişiyiz, kare borcamın yeterli olacağını düşündüm ama lazanyalarım sığmayınca dikdörtgene geçtim, iyiki de öyle yapmışım bizim yavru kurtlar eve korkunç aç şekilde geldi ((((: bu gördüğünüz fırın kabından geriye sadece bulaşık kaldı ((:

Malzemeleri kullanılış sırasına göre veriyorum:
  • 400 gr az yağlı dana kıyma
  • 2 çorba kaşığı zeytin yağ
  • 2 orta boy küp doğranmış kuru soğan
  • 2 orta boy rendelenmiş havuç
  • 2,5 su bardağı domates püresi (ben kendi yaptığım konserveyi kullanıyorum)
  • tuz/karabiber
  • 25 ml knorr acı sos (küçük şişenin yarısı)

Beşamel sos malzemeleri:
  • 1 tepeleme çorba kaşığı tereyağ
  • 1 tepeleme çorba kaşığı un
  • 1 litre süt
  • tuz/karabiber/muskat (hint cevizi)
Üzeri için 350 gr rendelenmiş kaşar peyniri

    Hazırlığa başlamadan önce fırınınızı 220 dereceye ayarlayın (kullandığınız lazanya farklı bir derece öneriyorsa onu dikkate alın). 

    Orijinal lazanyada kaşar peyniri yoktur, onun yerine mozerella kullanılır. Her kata harç ve beşamel sos haricinde mozerella da serpilir ancak o hali bana fazla ağır geliyor. Sevdiğim yemekleri modifiye ettiğimi daha önce de söylemiştim, her zaman için "kendi mutfağının şefi" olmayı tercih ederim (: size de bunu öneririm, sürekli tariflere bağlı kalmak size bir şey katmaz, mutfakta denemeler yapmaktan korkmayın (: tarif defterimden sızanları sizlerle paylaşırken yemeklerin orijinal halleriyle ilgili de notlar düşmeyi atlamamaya çalışıyorum, yanlış yönlendirme olmasın (:
    Gelelim yapımına, artık lazanyalar eskisi gibi önce haşlanıp sonra fırınlanmıyor. Bir çok markanın direkt fırınlanmaya hazır lazanya yaprakları var, ben onlardan tercih ettim ama sizin vaktiniz varsa haşlanarak yapılanları da tercih edebilirsiniz.
    Kıymayı derin bir tencereye alın, tuz ve karabiberle tatlandırıp zeytinyağını da ekledikten sonra tamamen pişene dek kavurun. Yemeğe her aşamada tuz ve karabiber eklemeyi tercih ederim dolayısıyla tek seferde çok fazla kullanmamaya bakın. Kıyma kavrulduktan sonra soğanı ekleyip tuz ve karabiber serperek pişirin. Soğanlar tamamen piştirkten sonra rendelenmiş havucu ekleyip 2 dakika kavurun ve domates pürenizi ekleyip yeniden tuz ve karabiber serpin. 5 dakika pişirdikten sonra acı sosu ekleyip karıştırın ve kapağını kapatarak 15 dakika orta ateşte pişmeye bırakın.
    Beşamel sosun yapımına geçelim; sütü sos tenceresinde kaynamaya bırakın. Başka bir derin tavada yağı eritip unu üzerine serperek çiğ kokusu kaybolana dek kavurun. Kaynayan sütü yavaş yavaş unu topaklandırmamaya özen göstererek sos tavasına dökün, tuz/karabiber serpin, muskattan yarım çay kaşığı kadar rendeleyin ve sürekli karıştırarak koyulaştırın. Sütü kaynattığınız sos tenceresine ince bir süzgeç yerleştirin, koyulaşan sosu süzerek bu tencereye alın; çünkü her şef sosunu muhakkak süzer ;) Sosu süzdükten sonra 2-3 dakika daha orta ateşte kaynatıp altını söndürün.
    Isıya dayanıklı fırın kabının her tarafını tereyağ ile yağlayın. Bir sıra lazanya dizip her lazanya yaprağının üzerine 3-4 çorba kaşığı beşamel sos dökün, fazla olmasından korkmayın. Beşamel sosun üzerine ince bir kat olacak şekilde ama tamamen kaplamasına dikkat ederek kıymalı harçtan kaşıkla düzelterek koyun. Üzerine sıralaması aynı olacak şekilde; lazanya-sos-harç; harcınız bitene kadar sıralayın. Harç bittikten sonra en üste önce lazanya yapraklarını sıralayın daha sonra her yaprağın üzerini ara katlarda koyduğunuzdan birer çorba kaşığı fazla olacak şekilde beşamel sosla kaplayın. Özellikle lazanya yapraklarının kenarlarının sosa bolca bulandığına dikkat edin yoksa pişerken sunta gibi bir hal alıyor!
    Lazanyayı fırına verin 20 dakika pişirip fırından alın. Üzerini tamamen rende kaşarla kaplayıp fırına yeniden verin. Kaşar tamamen kızarana kadar (ortalama 10 dakika) fırını çalıştırmaya devam edin, daha sonra fırını kapatıp 10 dakika içinde dinlendirip çıkarın. 15 dakika dinlendirdikten sonra servis yapın (((: Ben tarifi verirken yeniden acıktım ((:


AFİYET OLSUN (: 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder